4 Aralık 2007 Salı

Odtü'lülerde Ticarette Var...

ODTÜ'lü 6 gencin başarı öyküsü


ODTÜ Dağcılık Kulübü'nde tanışan 6 genç kafadarın kurduğu Nokta İnternet Teknolojileri, sahibi olduğu 2 bin internet adresini Oversee'ye 3.3 milyon dolara sattı.

Teknoloji dünyasında, Amerika'da garajlarda kurulan ve daha sonra milyonlarca dolarlık değerlere ulaşan şirketlerin hikâyelerine, Türkiye'den çıkan başarı öyküleri de eklendi.
Üniversite yıllarında Ortadoğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Dağcılık ve Kış Sporları Kulübünde tanışan 6 kafa dengi arkadaşın kurduğu Nokta İnternet Teknolojileri adlı şirketin sahip olduğu 2 bin internet adresi Amerikalılara satıldı.
6 genç girişimcinin, 2002'de Ankara Ayrancı'da bir binanın giriş katında kurdukları şirket, adresler karşılığında Amerikalı Oversee'den 3.3 milyon dolar aldı. Şirketin Genel Müdürü Burçin Didinedin internet adresi bulmanın ticari taksi plakası bulmak kadar zorlaştığı bir ortamda 200 bin internet adresine sahip olduklarını belirterek şöyle dedi:
"Alan adlarını alışveriş merkezlerindeki mağazalara benzetebilirsiniz. Internet adresleri bizim internetteki dükkânlarımız oluyor. 200 bin alan adıyla portföy açısından dünyadaki ilk 5 internet şirketi arasındayız. Amerikalı şirket Oversee'yle fiyatı uygun bulduğumuz noktada el sıkıştık."
Site toplamaya devamNokta İnternet Teknolojileri, bir yandan internet adreslerini yabancılara satarken, bir yandan da yeni web siteleri almaya devam ediyor. Şirketin geçtiğimiz günlerde sesiz sedasız izlesene.com, blogcu.com, fotokritik.com sitelerini tam 2 milyon dolara satın aldığı ortaya çıktı.
Didinedin'in Türk internet dünyası için yüksek olan satış rakamını açıklarken söyledikleri bilişim dünyasının geldiği noktayı anlamak açısından ilginç: "Üç sitenin günlük ziyaretçi sayısı yaklaşık 950 bin kişi. Türkiye'de bu oranda müşteri çeken bir alışveriş merkezi yok."
Nokta İnternet Teknoloji'nin sahip olduğu Türkiye kayıtlı 9 siteden birkaçı izlesene.com, blogcu.com, fotokiritik.com, sinemalar.com, doviz.com. Gençler şirkete şimdiye kadar 2 milyon dolar yatırım yapmış.

İnternetten 1 milyon dolarlık ayakkabı sattılar, Türkçe arama motoru kurdular
Şirketin ABD'deki reklam pazarlaması yapan şirketi Nokta.com Inc üzerinden geçen yıl Amerikalı Zappos ayakkabı markası 1 milyon doların üzerinde satış yaptı. Bu rakam Türk gençlerini, Amerika'da web üzerinden satış yapanlar şirketler arasında üst noktalara taşıdı. Şirket Amerika'daki reklam şirketi vasıtasıyla yaklaşık 30 markanın satışını gerçekleştiriyor.
Nokta İnternet Teknolojileri ocakta Türkiye'nin ilk Türkçe arama motoru olan Bilgi.com'u kurdu. TÜBİTAK projenin yüzde 50'sini karşılıksız olarak finanse ederken, Türkiye Teknolojileri Geliştirme Vakfı (TTGV) 4 yıl geri ödemeli faizsiz kredi sağladı.
Bilgi.com projesi geçtiğimiz hafta TÜBİTAK, TTGV ve TÜSİAD tarafından düzenlenen 7'inci Teknoloji Ödülleri'nde Teknoloji Başarı Ödülü kategorisinde finale kaldı. Yarışmanın sonucu yılsonunda açıklanacak.
'Arkadaş AŞ!' Google'la iş ortağı oldu
Nokta İnternet Teknolojileri ikisi öğrencilik döneminde ev arkadaşı olan 6 genç kafadarın bir araya gelmesiyle kuruldu. Şirketin fikir babası ve şu anda da CEO'su olan Tümay Asena'nın girişimleriyle internet dünyasındaki yerlerini aldıklarını anlatan Burçin Didinedin "Arkadaş AŞ!"nin kuruluş öyküsünü şöyle anlattı:
"Tümay 1998 yılında İnternetle ilgili girişimlerini başlattı. Ardından biz bir araya geldik. Daha sonra aramıza dağcılık külübünden arkadaşlarımız olan ODTÜ'den Başar Ekim, Tuna Orbay, Bilkent Üniversitesi'nden Çağatay Karabulut ve Ege Üniversitesi'nden Tolga Güneş katıldı.
Hepimiz ODTÜ'de dağcılık yaptığımız dönemde çok yakın arkadaştık." Şirket önceleri Kuzey Amerika pazarında arama tabanlı reklamcılık, doğrudan İnternet navigasyonu ve alan adları yönetimi yapmış.
İşler büyüyence 2003 yılında ABD'de California'da, Nokta.com Inc. isimli şirketlerini kurmuşlar. Aralarında Google, Yahoo UK gibi İnternet devleri bulunan sayısız İnternet şirketi ile işbirlikleri gerçekleştirilmiş.
2003 yılında şirketin yurtdışındaki partneri Applied Semantics adlı İnternet şirketinin Google tarafından satın alınmasıyla birlikte 6 genç kafadar bir anda Google'ın da iş ortağı haline gelmiş. Nokta, Google ile reklam üzerinden gelir paylaşımı modeliyle çalışıyor. Bu satın almayla başlayan işbirliği Türkiye'ye de taşınmaya çalışılıyor.

Songül Hatısaru Kaynak: http://www.rotahaber.com/




SAVAŞ YENİDEN BAŞLIYOR !

SAVAŞ YENİDEN BAŞLIYOR !

Günümüzde teknoloji yaşamımızın vazgeçilmez unsurlarından biri haline geldi. Cep telefonu, bilgisayar, internet derken teknolojiyi artık hayatımızın her anında hissediyor ve kullanıyoruz. Düşünün ki cep telefonunuzun bozulduğunu , bilgisayarınızın işletim sisteminin çöktüğünü ya da internet bağlantınızda sorun olduğunu. Su an ki düşündüğünüz herkes için genel bir kaygı. Tabi ki teknoloji, 21. yüzyılın bize getirdiği bir armağan. Bundan 25-30 sene öncesini hayal edecek olursak , cep telefonu dendiğinde; bir çoğumuz gülüp geçecek, internet dediğimizde , alaya alınacaktık. Hatta Charles H. Duell 1899 yılında (Amerikan Patent Dairesi Başkanı) "Artık yeni hiçbir şey yok. İcat edilebilecek herşey icat edildi." demiş , Popular Mechanic dergisi de 1949 yılında "Bilgisayarlar gelecekte belki sadece 1,5 ton ağırlığında olacaklar." iddiasında bulunmuştu. Evet, gelecek hızlıca geliyor ve birçok şeyi hayatımıza katıyor. Veri depolama araçlarının, teknolojinin temelini oluşturduğu şüphesiz bir gerçek. The Record gazetesinin 13 Ocak 07 tarihli E-living ekinin yeni disk teknolojileri hakkındaki yazısını okuduktan sonra bunları araştırma ve bulduğum bilgileri sizinle paylaşma gereği duydum. Paylaştığım bilgilerin size, bu yeni teknoloji hakkında bir öngörü sağlamasını umut ediyorum. Kimse Charles H. Duell’ in durumuna düşmek istemez herhalde.

Veri depolama işlemi ve araçları kabul edeceğiniz üzere bilgi teknolojilerinin en önemli bölümlerinden birisidir. Bu konuyu anlamanız açısından daha basite indirgeyecek olursak ; üzerine bilgi kaydedebileceğimiz disket , CD ve harddisk bunların başlıcalarıdır. Disket ile başlamış olan , bilginin taşınmasına imkan veren araçlar bugün cd ve dvd ile devam etmektedir. 1980 yılların başlarında kullanılmaya başlanılan 3½" disketler günümüzde geçerliliğini hemen hemen kaybetmiş yerini cd ve dvd ye bırakmıştır. Cd , kullanim acisindan ulkemizde lider konumda olsada , bir kac yila kadar tahtini dvd ye birakacak daha sonrasi icin ise bu calisma ile bir ongoru sahibi olacagiz.

Philips ve Sony ortaklığı ile geliştirilmiş sayısal optik veri saklama ortamı olan Cd, 1990’li yılların başlarında kullanılmaya başlandı. Cd-Rom üzerine 650 ile 900 MB arasında bilgi kaydetme imkanı vermektedir. Standart bir Dvd üzerine, 4.7 GB veri yazma imkanı vermekte , çift taraflı Dvd’ lerde ise bu kapasite iki katına kadar çıkabilmektedir. Her ne kadar su an ülkemizde , cd kullanımı önemli bir noktada olsa da , gelecek bir kaç yıl içinde yerini Dvd’ ye bırakacaktır. Sonrasında ise asil üzerinde duracağımız Blu-ray yada HD-DVD ye geçecektir.

.: Nedir Bu Yeni Compact Disk Teknolojisi ? :.

Bu bahsettigimiz yeni teknoloji, kapasite acisindan kullaniciya devrim niteliginde yenilik getiren, dolayisiyla cok onemli konularda etkileri olacak blue ray ve HDCD teknolojileri. Bu iki yeni teknoloji benzer olmasina ragmen birbirinden ayrilan bir kac farkli noktalara sahipler. İlk olarak bu savasin toshiba (HDCD) ile SONY (Blue ray) arasinda olacagini belirtmeliyiz ki savasin galibi ise sahip oldugu teknoloji ile bu dunyaya yon verecek ve pazardan cok onemli bir gelir elde edecek. Cunku bahsettigimiz teknoloji, sinema produktorlerini, bilgisayar donanimi ureten ve satan firmalarini , servis firmalarini ve bilgisayarin yaninda veri depolamanin ilgilendirdigi her kisi , kurum ve kurulusu direkt olarak etkileyecektir.Bundan dolayi bu savas, aslinda her bilgisayar kullanicisinin dolayli veya direkt olarak ilgilendirmektedir.

· Neler getirecek bu teknoloji ?

Yaklasik normal bir cd’nin 60-70 kati veri depolama imkani verecek bu teknolojiyi , hayal edebilmeniz icin bir kac ornek vermemiz yararli olacaktir. Bu yeni teknoloji size cd nin ortalama 60-70 kati veri depolama imkani verecektir. Bu sayede bu yeni nesil disk in icinde , binlerce mp3 muzik , onbinlerce yuksek kalitede resim , cok yuksek cozunurluklu gercege yakin film kaydetmek mumkun olacak. Bu yeni yazilimlarin gelismesine imkan verecektir.Bunun yaninda , en onemli etkilerinden biri film sektorune olacaktir. Izleyeceginiz filmin kalitesi gercege yakin olmasi dolayisiyla , bu yeni kayit teknolojilerinin gelismesine imkan verecek , yazilim sektorune yeni bir hareket kabiliyeti kazandiracaktir. Bu bahsettigimiz etkiler orta vadede net olarak gorulecektir.

SAVASIN TARAFLARINI INCELEYELIM…

Toshiba ve Sony bildiginiz gibi 2 buyuk Japon elektronik firmasidir. Gecmiste yasanan VHS (sony) ve Betamax (Toshiba) galibi VHS urunu ile sony olmustur. Her ne kadar bu kasetler ulkemizde eskisi kadar ragbet gormesede , dunyanin en buyuk pazarinda hala yaygin olarak kullanilmaktadir. Fakat biraz sonra bahsedecegimiz yeni teknolojinin etkisi dunyada ve ulkemizde cok daha etkili olacaktir.Cunku bu yeni urunler bilgisayar teknolojisini beslemekte, sinema sektorune cok genis bir vizyon saglamakta, cok buyuk olcude veri depolamaya imkan vermektedir.
Simdi bu 2 farkli teknolijinin teknik ozelliklerine bakalim;

HD-DVD TOSHIBA


· Diskin 2 tarafi icin 30 GB Veri Kapasitesi
· HDI teknolojisi , (Microsoft)
· Bazi DVD oynaticilarda calisabilme imkani
· Blu-ray disk okuyucularina gore yaklasik 3 kez daha ucuz disk oynatici fiyati
· Yeni Toshiba bilgisayarlar bu HD-DVD yi kullanmaktadir.
· Bu disk yeni nesil HP, Toshiba ve Acer bilgisayarlarda calisabilmektedir.

Blu-ray SONY
· Diskin 2 tarafi icin 50 GB Veri Kapasitesi
· 1080p’lik cozunrluk. Normal dvd’den 6 kez daha detayli fotograf kalitesi.
· Daha buyuk veri depolama kapasitesi
· Yeni nesil Sony dizustu bilgisayar ve Playstation oyun konsollari Blu-ray disklerini kullanmaktadir.
· Sony Vaio , Dell ve HP bilgisayarlarda calismaktadir.


Ozelliklerine baktigimiz zaman Blu-Ray disk bir adim one gecmis gibi gozukuyor olsada, tuketici acisindan baktigimizda eski dvd oynaticilarinin HD-DVD yi calistirabiliyor olmasi bunun yaninda HD-DVD nin ucuz oynatici fiyatlari ile durumu esitlemektedir.

Bu iki sirketin uygulayacagi strateji ile bu savas daha da cetin olacaktir cunku firma kendi teknolojisini piyasada yayginlastirmak icin elinden geleni yapacak ikinci asamada bu fiyatlara da yansiyacaktir.

Bu yeni teknolojinin destekleyicilerine baktigimizda , bu savasin ayri bir ozellik kazandigini gorecegiz.
-HD-DVD diskini destekleyen sirketler;
Toshiba, Microsoft, Intel, Toshiba, Sanyo, Nec

-Blu-Ray diskini destekleyen sirketler ;
Sony, Apple, Dell, Panasonic, Philips, Pioneer, Sharp, Hitachi, Samsung, Mitsubishi, LG, Thomson, Nec

Her ne kadar HD-DVD diskinin safhinda yer alan firmalar pazar lideri olsalarda , Blu-ray diskini destekleyen firmalara baktigimizda , Blu-Ray diskinin bu konuda goreceli olarak avantaj sagladigi soylenebilir. Fakat tekrardan altini cizmekte fayda vardir ki HD-DVD bir cok dvd oynaticida calisabilmesi bu savasin galibini gormemizi engellemektedir. Bu noktada , kompakt diskler sinema endustrisi icin cok onemli bir aractir. Sinema yapimcilarinin hangi disk cesidini destekledigini bakmamiz yararli olacaktir.

HD-DVD diskini destekleyen sinema yapimcilari;
Universal, Paramount ve Warner Bros
Blu-Ray diskini destekleyen sinema yapimcilari;
Sony Pictures, 20th Century Fox, MGM, Warner Home Video, Buena Vista Entertainment (Disney) Lions Gate Entertainment
Bu noktada yine Pazar liderleri olarak gorebilecegimiz firmalar Toshiba firmasinin yaninda yer alirken , firmalarin buyuk bir cogunlugu Sony ile birlikte bulunmaktadirlar.

Her ne kadar Sony’nin bu yeni teknolojisinin kolay adaptasyon acisindan Toshiba’ya gore cok buyuk bir handikapi olsada, bu yarista bir adim one cikmaktadir. Fakat tanitim ve pazarlama surecinde firmalarinin izleyecegi stratejiler cok onem kazanmaktadir. Daha simdiden 2 disk cesidini destekleyen bazi disk okuyuculari olsada fiyatlarinin yuksek (1250$’ dan daha fazla ) olmasi dolayisiyla bu urunleri genis kitlelere ulasamayacaktir.

Kasım 20 , 2006
Saygılarımla...
Erçağ Göbel





 
Gazeteler