23 Aralık 2007 Pazar

Marka ve Amblemlerin Anlamları...

AEG Alman Endüstri devi AEG (Allgemeine Elektrcitäts-Gesellschaft)'de 1907 yılında göreve başlayan Art Direktör Peter Behrens ilk iş olarak logoya el attı. Basit ama güçlü bir ifade vermek için logoyu üç büyük harf ve bir dikdörtgenden oluşturdu. Dikdörtgende değişiklikler yaşayan logo hala harfleriyle bugün kullanılmakta.

ALFA ROMEO Asaletin simgesi. Alfa Romeo amblem tasarımı, İtalya’nın Milano şehri ile ülkenin soylu ailesi Viscontietrafına dönüyor... Kırmızı haç soyluluğu, beyaz zemin halkı ve köylüleri simgeliyor. Taç giymiş engerek yılanı ise soylu Viscoti ailesi’nin armasından alındı.

APPLE Amerika'nın en çok bilinen Bilgisayar firması olan Apple ilk kurulduğu zamanlar Macintosh ismiyle anılıyordu. Daha sonra pazarlama dahisi Steve Jobs İncil’de yer alan Adem ile Havva’da ki elmayı kullanmaya başladı.

AUDI Dört halka. Amblemdeki dört yüzük araba birliği için bir araya gelip ittifak kuran dört firmayı simgeliyor. Audi ismi, firmanın eski yöneticilerinden olan mühendis August Horch tarafından verildi... Markaya kendi ismini vermeyen Horch, Latince’deki karşılığı olan Audi’ yi buldu.

BAYER 1863’te boya imalatçısı olarak faaliyete başladı. 1881’de kimyevi madde üretiminde yoğunlaştı. Sağlık dünyasında devrim sayılan Aspirin 1899’da satışa sunuldu. Şirket, yatay ve dikey olarak yazılan BAYER logosunu 1900 yılında tescil ettirdi.

BMW Bavyera renkleri. 1916 yılında Münih’te kurulan BMW (Bayerische Motoren Werke)’nin amblemindeki mavi beyaz renkler, Almanya’nın Bavyera eyaletinden geliyor. 1929 yılından bu yana uçak ve motoru üreten BMW, amblemde de üretime uygun lastik içinde dönen pervane figürüne yer veriyor... daha sonra araba üretimine başlayan BMW arabalarında da aynı amblemi kullanmayı tercih etti.

CHRYSLER Yeni arabalara eski tasarım. Firmanın kurucu ve sahibi Walter Chrysler’in isteği üzerine, 1998 yılından sonra üretilen Chrysler modellerine 20’li yıllardaki eski amblem takılmaya başlandı.amblemdeki daireler lastiği, şimşekler ise hızı simgeliyor.

CITROEN Açılı sembol. Fransızların çift açılı çavuş amblemi, daha önce başka bir Citroen ürünü olan dili çarklarda kullanılıyordu... 1919 yılında araba yapımına başlayan Fransızlar, ürettikleri ilk arabalarında da çift açılı amblemi kullanmayı uygun buldular.

COCA COLA Coca Cola’nın mucidi Dr. Pemberton’un ortağı ve aynı zamanda muhasebecisi Frank Robinson, iki C harfinin mükemmel bir estetik yaratacağını düşündü ve kendi el yazısıyla Coca Cola’nın bugüne kadar değişmeden gelen logosunu yarattı. Logonun anlamını "Nefis ve Taze" olarak belirtiyor.

FERRARI Hediyelik beygir. İtalyan kontesin 1923 yılında firma kurucusu Enzo Ferrari’ye hediye ettiği at maskot, Ferrari’nin amblemini teşkil etti. Amblemdeki ana renkler sarı ile kırmızı, firma sahibinin yaşadığı komşu şehir Modena’yı ve yarışa olan sevgiyi simgeliyor.

FIAT Özüne dönüş. Fabrica Italiana Automobili Torino. Gerçek ismi uzun olduğu için firma sahibi kısaltmayla firmanın marka amblemini oluşturdu. basit amblem 60 yıl aradan sonra 1990 yılında defne ağacı çevreli daire içine yerleştirildi. Amblem firmanın uzun geçmişini ve spor alanındaki başarılarını simgeliyor.

FORD Modern ve süslü. Mavi plaka üzerine süslü püslü harflerle yazılı Ford, nostaljik bir geçmişi anımsatıyor. 1903 yılından bu yana kullanılan Ford ambleminde, geçici bir süre için Köln Katedrali’nin silueti yer almış.

JAGUAR Hızlı kedi. Araba ve kedi. Güç ve zariflik. Jaguar, arabalarındaki zıplayan kedi figürünü, meydana gelebilecek kazalarda, yayaların yaralanma riskini azaltmak içn değiştirdi. Firma, ürettiği yeni modellerine jaguar yerine, jaguar resimli bir plaket monte ediyor.

LANCIA Mızraklı amblem. Direksiyon ile bir bayrak İtalyan arabası Lancia’nın bütün zarifliğini ortaya çıkarıyor. Mızrak şeklindeki amblemin, firmanın kurucusu, yarışçı Vinceno Lancia’nın soyadı ile ilişkili. İtalyanca Lancia’nın Türkçe karşılığı mızrak anlamına geliyor.

MASERATI Maserati kardeşlerin doğduğu Bologna’da bulunan fıskiyeli havuz logoya ilham vermiş. Rönesans döneminden kalma havuz, denizlerin tanrısı Neptün’e ithaf edilmiş. Neptün’ün sembolü üçlü çatal da logo olarak seçilmiş.

MAZDA Mahkeme kararıyla yeni amblem. Renault’a büyük benzerliği nedeniyle, açılan davayı kaybeden Japon araba üreticisi Mazda, yeni bir amblem oluşturmak zorunda kaldı. Mazda, kanatlarını açmış bir kartal figürünü amblem olarak kullanıyor.

MERCEDES BENZ Hırsızların en çok rağbet gösterdiği bir figür. Dünyada en çok tanınan markalar arasında yerini alan Mercedes’i, üç ayaklı yıldız figürü, markanın kara, hava ve suda ki gücünü tanımlıyor. Mercedes ambleminin mucidi Daimler. Mercedes amblemi, dünyada en çok tanınan marka olmanın yanı sıra en çok çalınan figür olarakta ilk sırayı alıyor.

MICHELINE Douard Michelin 1984’te bir fuarda üst üste yığılmış otomobil lastiklerini görünce "kolları da olsa adama benzeyecek" demiş. Reklamcısına lastiklerden yapılmış bir adam çizimi siparişi vermiş. Bibendum adı verilen lastik adam böyle doğmuş.

MITSUBISHI Samurai erdemi. Üç kanatlı baklava şeklindeki amblemde, Samurai armasından esinlenilmiş. Firmayı kuran iki Japon aile, tercih ettikleri amblemin sorumluluk bilincini, centilmenliği ve cemiyetler arası uyumu simgelediğine işaret ediyor.

MONT BLANC Üç Alman 1906’da bir araya gelerek kalem üretme kararı aldı. O tarihten bu yana en pahalı kalemlerin tepesinde üstü karla kaplı, Avrupa’nın en yüksek dağı Mont Blanc’ın resmi var. Yukarıdan bakınca beyaz bir yıldızı andıran dağın karlı tepesi, aynı zamanda kalitenin zirvesi olduğunu da gösteriyor.

NIKE Nike’ın ilk çalışanlarından Jeff Johnson bir gece rüyasında Yunan tanrıçası Nike’yi görür. Patronu Phil Knight "Dimension 6" adını düşünüyordur. Logoyu 35 dolara bir öğrenciye yaptırırlar. Kanca olarak adlandırıldığı da oluyor.

NISSAN Güneş ve dürüstlük. Markanın, daire içine yazılmış ismi, güneşin doğuşu ile Japon bayrağındaki beyaz zemin içindeki kırmızı noktayı simgeliyor. Amblem, dürüstlüğü ve samimiyeti sembolize ediyor.

OPEL Opel, önceleri sadece dikiş makineleri üretiyordu... 1899 yılında araba üretmeye başlayan Opel, ambleminde tekerlek içinde şimşeğe yer veriyor. Amblemdeki tekerlek güveni, şimşek ise hızı simgeliyor.

PEUGEOT Aslanın gücü. Peugeot’un asli işi testere ve testere levhaları. Bir aslan gibi "güçlü" sloganıyla satılan bu ürünlerdeki aslan amblemini Fransızlar, daha sonra ürettikleri arabalarda da kullanmaya başladı.

PORSCHE Suebyalı’nın gururu. Porsche amblemi, 1952 yılından bu yana Suebya milliyetçiliğini öne çıkartan simgelere yer veriyor... Amblemdeki siyah at, Almanya’nın Stuttgart şehrinin armasından. Geyik boynuzu ile kırmızı-siyah çizgiler ise Almanya’nın Württemberg köyünün flamasından alındı.

RENAULT Kübist baklava şekli. Renault baklava şeklinin bulunuşu 30’lu yıllara dayanıyor. Amblem klasik ve durgun şekli ile geleceği simgeliyor. 1992 yılında küçük değişiklerle, şu an bütün Renault’larda kullanılan yeni bir tasarım yapıldı.

ROLEX Rolex logosu firmanın kurucusu Hans Wilsdorf’un yaratıcılığı sayesinde ortaya çıkmış. İsmin üzerindeki taç, saat ustalığının işareti, beş parmak şeklindeki çıkıntılarda saat ustasının hünerli parmaklarını sembolize ediyor.

ROLLS ROYCE Henry Royce 1884’te elektronik ve makine üreten bir fabrika kurdu. 1904’te ilk otomobilini yaptı. Aynı yıl Londra’da otomobil satan Charles Rolls’la tanıştı. İkili işbirliği yapmak üzere anlaştı. Royce’un yaptığı otomobilleri Rolls satmaya başladı. Otomobillerin adı "Rolls Royce" oldu. Lüks marka Rolls Royce’un kaputundaki zarif şekil 1911 yılından geliyor. Şekil, tasarımcının sevgilisini temsil ediyor. Orijinal adı "Spirit of ecstasy" (yeniliğin ruhu). Şekle, halk dilinde "emily" adı verildi.

SAAB Svenska Aeroplan Aktiebolaget (İsveç Uçak Anonim Şirketi) 1937’de kuruldu. Şirket kuruluşunun ilk yıllarında askeri uçak üretiyordu. II.Dünya Savaşı’nın ardından şirket yönetimi otomobil üretmeye karar verdi. Logo olarak da şirketin adının ilk harflerini seçti.

SEAT Ispanyol’un S’si ilham verdi. 90’lı yılların başında VW ile birleşmesiyle Ispanyol araba yapımcısı, VW amblemin üstüne prestij, ilericilik ve dinamikliği simgeleyen büyük S harfini yerleştirdi.

SKODA Çek sembolü. Skoda’nın daire içindeki kanatlı ok, hayal eymeyi, itina göstermeyi, hız ve ilerlemeyi sembolize ediyor. Firma, kullandığı amblemle, bütün arabaların bu vasıflara sahip olduğunu göstermek istiyor.

SMART Mercedes-Benz 1998 yılında İsviçre'li teknoloji devi SMH’yla otomobil sektöründe yeni bir çığır açtı. Swatch saatleriyle ünlü SMH’yla birlikte üretilen otomobile Smart adı verildi: Swatch, Mercedes ve Art (Sanat).

SUBARU Japon yıldızı. Subaru’nun amblemi, 6 Japon araba üreticisinin birleşmesi ile ortaya çıktı. Oval içindeki 6 yıldız, bir araya gelen firmaları sembolize ediyor.

SUZUKI Logosu için yarışma düzenlendi. Suzuki amblemi, 300 güzel sanatlar akademi öğrencisinin katıldığı bir tasarım yarışmasıyla ortaya çıktı. Firma yetkilileri, "Uzlaştırıcı" buldukları büyük "S" harfini, yüzlerce amblem arasından seçti. Amblem, 1961 yılından bu yana Suzuki markasını temsil ediyor.

TOYOTA Müşterilere sevgiler. Japon firmanınn kurucusu Kirchiro Toyoda, 1937 yılında üçlü elips kombinasyonu ile güçlü markasının amblemini oluşturdu. Elipsler, araba ile müşteri arasındaki sıcaklığı, ekip ruhunu ve modernizasyonu temsil ediyor.

VOLVO İsveç’in savaş tanrıçası Volvo arabalarını, Isveç’in çeliğini sembolize eden daire ve ok süslüyor. Amblemin yaratıcısı, demir silahlarla donatılmış savaş tanrısı Merih’i simgelediği figürde, aynı zamanda markanın sağlamlığına işaret ediyor.

VOLKSWAGEN Kim icat etti’ VW amblemi Porsche mühendisi Franz Xaver tarafından bulundu. Ekim 1948 yılından bu yana markanın iki harfi Almanya’nın Wolfsburg şehrini şereflendiriyor.

Her Markanın Bir Öyküsü Var!

BEYMEN
Boyner Grubu'na ait olan bu markanın isminin geçmişi de ilginç. Erkek giyimi üzerine bir üretim ve mağazacılık yapma kararı verildiğinde konu ile ilgili toplantıya katılanların hepsi erkek yani 'bey' imiş. Hem de marka o dönemde sadece erkekleri düşünerek konumlandırılıyor. Bir de global bir hüviyet kazandırmak için İngilizce adam anlamına gelen 'men' kelimesi ile birleştirilerek Beymen markası ortaya çıkıyor.

SONY
İsmi uzun bir çalışmanın ardından konulmuştur. Ürün global ölçekte tasarlandığı için bütün dünya dillerinde çok rahat söylenen bir kelime aranmış ve Japonca'da güneş anlamına gelen Sony kelimesinde karar kılınmıştır.

FENDI
Dünyaca ünlü elbise markası olan Fendi ismi İzmirli bir levanten aileden gelme. Ataları İzmir’de Efendizade ailesine mensup olan bu şahıs. Efendi kelimesinin başındaki ' e' harfini atarak Fendi markasını vermiş ürünlerine.

ENKA
Enişte ve kayınbirader ünvanlarının ilk heceleri birleştirilerek oluşturuldu. Enişte Sarık Tara, kayınbirader de Sadi Gülçelik. Bu ikili 1957'de ENKA Kollektif Şirketi’ni kurarak müteahhitlik faaliyetlerine başlıyor.

K. V. K
1993 yılında kurulan K. V. K. Mobil Telefon Sistemleri Ticaret AŞ, Türkiye’nin en büyük cep telefonu distribütörü. Kurucuları olan Mehmet Emin Karamehmet, Murat Vargı ve Osman Kavala'nın soyadlarının bas harfi bir araya getirilerek oluşturulmuş bir isim.

DYO
Durmuş Yasar ve Oğulları Boya ve Vernik Fabrikaları A. S.

AKBANK
Adana-Kayseri Bankası. Sakıp Sabancı’nın geçmişi Babası Hacı Sabancı’nın memleketi Kayseri'ye uzanıyor. Aslen Kayserili olmakla birlikte iş dünyasındaki devleşmeleri Adana'da gerçekleşti. Sabancı ailesi 1959 yılında Adana ve Kayseri'nin bas harflerini birleştirerek Akbank'ı kurdular.

ABBATE: Türkiye’de kalitesi ile tanınan ve üst sınıfa hitap eden bir gömlek ve kravat markası. İtalyanca bir kelime. İtalyanca’da zirvedeki adam ve başarılı işadamı anlamına geliyor.

YUMATU
Bir televizyon markası. İlk planda herkesin aklına Sony yada Yamaha gibi bir Japon markası çağrışımı yapmasına rağmen bir Türk markası. Açılımı Yusuf, Mahmut ve Tuncer kardeşler.

VAKKO
Vitali ve Alber adlı iki kardeşin isimlerinin bas harflerini ve Hakko soyadının 'kko' kısmını birleştirerek oluşturduğu bir marka.

YIMPAS
Yozgat İhtiyaç A.Ş Maddeleri Pazarlama Anonim Şirketi’nin kısaltılmış hali.

 
Gazeteler